Yhdistyksen perustaminen

Kuinka yhdistyksen perustaminen tapahtuu? Tässä kokoamamme keskeiset, yhdistystä perustettaessa huomioitavat asiat.

1. Perustajajäsenet koolle ensimmäiseen kokoukseen

Tarvitset ainakin kolme vähintään 15-vuotiasta jäsentä perustamiskokoukseen, jossa allekirjoitatte yhdistyksen perustamiskirjan. Yhdistyksen voi luonnollisten henkilöiden lisäksi perustaa myös oikeustoimikelpoinen yhteisö kuten osakeyhtiö tai säätiö.

1. Asiakirjat järjestykseen: perustamiskirja, säännöt ja toimintasuunnitelma

Perustamiskirjan lisäksi kokouksessa hyväksytään yhdistyksen säännöt, valitaan yhdistykselle puheenjohtaja ja hallituksen jäsenet ja hyväksytään yhdistyksen ensimmäinen toimintasuunnitelma ja talousarvio. Yhdistyksen sääntöjen osalta yhdistyslaki määrittelee mitä asiakirjan tulee sisältää. Sääntöjen laatimisen osalta kannattaakin käyttää PRH:n sivuilta löytyviä mallisääntöjä, joiden avulla sääntöjen laatiminen sujuu helposti ja kaikki tarvittavat asiat tulevat huomioiduksi.

Heti tämän jälkeen on syytä tehdä ilmoitus Patentti- ja rekisterihallitukselle uuden yhdistyksen perustamisesta. Nykyään ilmoituksen voi tehdä suoraan verkossa PRH:n sivustolla.

Rekisteröityminen on välttämätöntä mikäli yhdistyksen on pystyttävä tekemään sopimuksia. Muussa tapauksessa yhdistyksen asiat joudutaan hoitamaan yhdistyksessä toimivien henkilöiden nimissä ikään kuin yhdistystä ei olisi olemassa.

Rekisteröityminen on tärkeää myös esim. varainhankinnan kannalta, ja rekisterissä olevan yhdistyksen on myös helpompi näyttäytyä yhtenäisenä esim. mahdollisille sponsoreille.

1. Jäsentiedot turvallisesti jäsenrekisteriin ja verkkonäkyvyys kotisivuilla kuntoon

Yhdistyslaki edellyttää, että jäsenistä on pidettävä ajantasaista luetteloa, johon on lain mukaan merkittävä kunkin jäsenen täydellinen nimi ja kotipaikka. Kun yhdistyksen rekisteröinti on Patentti- ja rekisterihallituksen osalta valmis, kannattaakin jäsentiedot tallettaa luotettavaan palveluun ja virittää samalla yhdistyksen kotisivut sellaiseen kuntoon, että kiinnostuneet löytävät perille ja yhdistyksen toiminta näkyy edustavasti ulospäin. Vinkkejä toimivan sivuston rakentamiseen löydät esimerkiksi Yhdistysavaimen ohjeistosta.

Henkilötietojen käsittelyssä kannattaa muistaa GDPR:n mukainen lainsäädäntö, jota koskevia ohjeita löytyy esim. tietosuojavaltuutetun toimiston sivuilta.

Muista, että voit hyödyntää Yhdistysavaimen uusille asiakkailleen tarjoamaa maksutonta vuoden mittaista jaksoa ilman sitoutumista. Jakson jälkeen voit joko lopettaa käytön, jatkaa ilmaisversiolla tai haluamallasi kuukausimaksullisella versiolla. Voit käyttää vain jäsenrekisteriä tai kotisivuja tai molempia yhdessä.

Miksi juuri Yhdistysavain on niin oiva apuväline uudelle yhdistykselle?

Yhdistysavain-jäsenrekisteriin saat talletettua kaikki jäsentiedot takuulla turvallisesti, ja rekisterin kautta hoidat kätevästi myös laskutuksen ja viestinnän niin sähköisesti kuin kirjeinäkin.

Kotisivujen rakentaminen Yhdistysavaimen työkaluilla on helppoa eikä vaadi mitään erityisiä taitoja, joten uuden yhdistyksen toiminta lähtee sujuvasti käyntiin ensimetreistä alkaen. Tuhansia suomalaisia palveleva tuote takaa myös, ettet ole mahdollisissa ongelmatilanteissa yksin vaan apu on aina chatin tai sähköpostiviestin päässä.

Aloita ilmaiseksi!